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Martin Gschlacht

Director of Photography

 

 

SHORT CV

Martin Gschlacht is an Austrian Cinematographer and film producer. In 1996 he started the Martin Gschlacht Filmproduktion KG and in 1999 he and like-minded colleagues founded the film production company coop99 to create European feature films: high points to date include the Golden Bear at the Berlin Film Festival, the European Film Award and an Oscar Nomination for best Documentary (Darwin’s Nightmare by Hubert Sauper) and a Silver Lion in Venice. Martin Gschlacht’s work behind the camera has focused on feature films in the arthouse sector. So far he has wielded the camera on over 40 films, including long-term collaboration with successful directors such as Götz Spielmann (Oscar nominated for Revanche), Jessica Hausner and the respected artist Shirin Neshat. Working with Barbara Albert, Ulrich Seidl, Michael Glawogger, Antonin Svoboda, Florian Flicker, Erwin Wagenhofer and Karl Markovics amongst others has been an important aspect of his creative work in the cinema. In 2016 Martin Gschlacht filmed the Hollywood production Alpha with the American director Albert Hughes. Personal recognition has also come in the form of numerous awards including the 2015 European Film Award (for Goodnight Mommy by Veronika Franz and Severin Fiala), 4 Austrian Film Awards for best Cinematography and the internationally renowned Golden Camera 300 at the Manaki Brothers Cinematographers Film Festival.

Martin Gschlacht ist ein international tätiger Österreichischer Kameramann und Filmproduzent. 1996 gründete er die Martin Gschlacht Filmproduktion KG, 1999 begründet er gemeinsam mit KollegInnen die coop99 filmproduktion, mit der er seither erfolgreich Europäische Kinofilme produziert. Höhepunkte sind dabei der Gewinn des Goldenen Bären in Berlin, ein Europäischer Filmpreis und eine Oscar-Nominierung für den Besten Dokumentarfilm (Darwin’s Nightmare von Hubert Sauper) und ein Silberner Löwe in Venedig. Die Kameratätigkeit Martin Gschlachts konzentriert sich auf Kinospielfilme im Arthouse Bereich, wie in der langjährigen Zusammenarbeit mit Götz Spielmann (Oscar-Nominierung für „Revanche“), Jessica Hausner oder auch mit der renommierten Künstlerin Shirin Neshat. Arbeiten mit Barbara Albert, Ulrich Seidl, Michael Glawogger, Antonin Svoboda, Florian Flicker, Erwin Wagenhofer, Julian Pölsler, Valentin Hitz und Karl Markovics sind wichtiger Bestandteil seines Kinoschaffens. 2016 hat er mit dem Regisseur Albert Hughes in Amerika für Sony das Projekt „Alpha“ realisiert. Anerkennung gab es auch durch mehrere Auszeichungen, darunter den Europäischen Filmpreis 2015 (für „Ich Seh - Ich Seh“ von Veronika Franz und Severin Fiala), 4 Österreichische Filmpreise für Beste Kamera, sowie den international renommierten Kamerapreis „Golden Camera 300“ am Camera Filmfestival Manaki Brothers.

FILMOGRAPHY

 

Cinema

Little Joe - Jessica Hausner (AT/GB/DE, in postproduction)
Alpha - Albert Hughes (US 2018)
Looking for Oum Kulthum - 
Shirin Neshat (DE/AT/US 2018)
Tehran Taboo - Ali Soozandeh (DE/AT 2017), Animation
Stille Reserven / Hidden Reserves - Valentin Hitz (AT/DE/CH 2016)
Drei Eier im Glas - Antonin Svoboda (AT 2015)
Ich seh, Ich seh / Goodnight Mommy - Veronika Franz, Severin Fiala (AT 2015)
Vampir auf der Couch / Therapy for a Vampire - David Rühm (AT/CH 2014)
Im Keller / In the Basement - Ulrich Seidl (AT 2014)
Amour Fou - Jessica Hausner (AT/LU/DE 2014)
Cure – The Life of Another - Andrea Staka (CH/BA/HR 2014)
Oktober November / October November - Götz Spielmann (AT 2013)
The Strange Case of Wilhelm Reich - Antonin Svoboda (AT 2013)
Die Wand / The Wall - Julian Pölsler (AT/DE 2012)
Grenzgänger / Crossing Boundaries - Florian Flicker (AT 2012)
Atmen / Breathing - Karl Markovics (AT 2011)
Black Brown White - Erwin Wagenhofer (AT 2011)
Women Without Men - Shirin Neshat (DE/AT/FR/US 2009)
Lourdes - Jessica Hausner (AT/FR/DE 2009)
Was du nicht siehst / What You Don’t See - Wolfgang Fischer (DE/AT 2009)
Revanche - Götz Spielmann (AT 2008)
Immer nie am Meer / Forever Never Anywhere - Antonin Svoboda (AT 2007)
Daniel Käfer und die Schattenuhr - Julian Pölsler (AT 2007)
Slumming - Michael Glawogger (AT/CH 2006)
Spiele Leben / You Bet Your Life - Antonin Svoboda (AT 2005)
Hotel - Jessica Hausner (AT/DE 2004)
Antares - Götz Spielmann (AT 2004)
Böse Zellen / Free Radicals - Barbara Albert (AT/DE/CH 2003)
Kaltfront / Coldfront - Valentin Hitz (AT 2003)
Lovely Rita - Jessica Hausner (AT/DE 2001)
Luna Papa - Bachtiar Khudoinazarov (AT/DE/RU/CH 1999)


Television

Wiener Blut - Barbara Eder (AT, in postproduction)
M - eine Stadt sucht einen Mörder - David Schalko (AT/DE 2019), TV-series
Bergfried - Jo Bayer (DE/AT 2016)
Das Geheimnis der Hebamme - Roland Suso Richter (DE/A 2016), TV mini-series
Die Schatten, die dich holen - Robert Dornhelm (DE/AT 2010)
Geliebter Johann, geliebte Anna - Julian Pölsler (AT 2010)
Spiel im Morgengrauen - Götz Spielmann (AT 2001)
Dolce Vita & Co - Erhard Riedlsperger (AT 2000), TV-series


Other

The Field Guide To Evil, Segment 'Die Trud' - Veronika Franz, Severin Fiala (NZ 2018), Anthology Film
Aida - Shirin Neshat (AT 2017), Opera/Visuals
Faezeh / Munis / Fahrit / Zarin - Shirin Neshat (FR/US 2006-2008), Art Installations
Das gefrorene Meer / The Frozen Sea - Lukas Miko (DE/AT 2007), Short
Im Anfang war der Blick / In the Beginning was the Eye - Bady Minck (AT/LUX 2002)
“VB 45” - Vanessa Beecroft (US 2000), Installation
Inter-View - Jessica Hausner (AT 1999), Short
Ratrace - Valentin Hitz (AT 1999), Short

AWARDS

  • Austrian Film Award 2017” Best Cinematography for Stille Reserven / Hidden Reserves
  • Austrian Film Award 2016“ Best Cinematography for Ich seh, Ich seh / Goodnight Mommy
  • European Cinematographer 2015” European Film Award for Ich seh, Ich seh / Goodnight Mommy
    “The photography in Goodnight Mommy is extremely consistent and suggestive. Every frame is created in the atmosphere of the film and strengthens its dramaturgy. These pictures are testimony to the huge visual sensitivity of the cinematographer. They are an excellent example of the use of composition and light and offer a new, very modern understanding of the art of cinematography.”
  • Best Cinematography BAFICI 2015“ for Ich seh, Ich seh / Goodnight Mommy
    “Firstly, for his excellent work in exploring his resources, when exposing the 35mm negative. He shows and hides the different spaces in which the terrifying plot develops, without resorting to chiaroscuro. Furthermore, for the icy surgical precision with which he accompanies the growing rarified relationship between the leading twins and their mother, who becomes step by step stranger to them. Finally, because the construction, through the scenography, cinematography, and staging of the camara, of the alienating and cold loneliness in which the plot develops, turns out to be crucial for the film to fit the psychological horror genre.”
    Asociación de Argentina de Autores de Fotografía Cinematográfica
  • Austrian Film Award 2013“ Best Cinematography for Grenzgänger /Crossing Boundaries
  • Austrian Film Award 2011” Best Cinematography for Women Without Men
  • Golden Camera 300“ Intl. Camera FF, Manaki Brothers, 2010 for Women Without Men
    “If there was ever a perfect lighting and composition for a certain movie, this film shows what that lighting and composition could do. It used old and new techniques of expressing an atmosphere of past and present of a specific political situation of a nation”
    Vilmos Zsigmond, President of the Jury
  • Best Cinematography“ Zadar Int. FF 2010 for Lourdes
    “Best Director of Photography: Martin Gschlacht in the film Lourdes, whose visual language increases the impression of the dramaturgy and the plot of the film in a way that is unobtrusive.”
  • Best Cinematography“ RiverRun Int. FF 2010 for Lourdes and Women Without Men
  • Romy” Best Cinematography TVfeature 2010 for Geliebter Johann, geliebte Anna
    „… Martin Gschlacht ist ein Handwerker der stilistischen Veredelung. Er hat ein subtiles Gespür für zwischenmenschliche Situationen, das zeigt seine ganz besondere Qualität…“
  • Golden Lola”, Best German Short Film 2007 for Das gefrorene Meer/The Frozen Sea (Producer/Cinematographer)
  • Diagonale-AAC Award“ Best Cinematography Fiction 2007/2008 for Revanche
    „Mit seinen Bildern erschafft er einen filmischen Raum voller Spannung und Dichte. Stringenz in der Wahl der Perspektiven und der Mut, die Grenzen der Lichtsetzung auszuschöpfen, halten den Zuschauer von der ersten Einstellung an in Bann und machen Revanche zu einem intensiven Kinoerlebnis.“
  • Diagonale-AAC Award“ Best Cinematography Fiction 2005/2006 for Spiele Leben / You Bet Your Life
    „Ausgezeichnet wird eine Kameraführung, die einfach und genau eine unaufdringliche Sinnlichkeit entfaltet und dadurch einen angemessenen visuellen Rahmen für die Figuren und die Geschichte schafft.“
  • Bronze Camera 300“ Intl. Camera Film Festival, Manaki Brothers, 2004 for Hotel
    “The Bronze “Camera 300” goes to the cinematographer Martin Gschlacht, for the film Hotel, by the director Jessica Hausner, for the creativity with which, through the economy of resources, in a hyper realistic style, and through simplicity of approach the solitude and isolation of the characters is created.”
    Cesar Charlone, President of the Jury